Invester i brands, du selv bruger og synes om

Posted on 2 min read 454 views

Der findes mange metoder til at gribe aktieinvestering an på. Nogle af dem synes voldsomt komplicerede, mens andre er noget nemmere at forstå og anvende. Og faktisk behøver investeringsstrategier slet ikke at være så avancerede – i hver fald ikke, hvis man skal tro den verdensberømte investor Peter Lynch. Han advokerer i sin bog ”One Up on Wall Street” blandt andet for, at du som privatinvestor har den fordel, at du selv kan bestemme, hvad du vil investere i – og at du kan gøre det på baggrund af de brands, du selv interagerer med i din dagligdag.

Simpel investering for nye investorer

Teorien er egentlig ligetil. Hvis du synes godt om et brand, køber brandets ydelser og generelt er glad for det produkt eller den service, du har købt; ja så er chancen for, at andre forbrugere oplever det samme, bestemt til stede.

Et eksempel kunne være B&O. Lad os sige, at du har købt et B&O-tv, som du er rigtig glad for. Du opdager nu, at du kender flere andre, der også køber tv fra B&O, og også andre produkter fra virksomheden. Du køber måske også selv yderligere et headset eller et andet produkt, og er stadig meget tilfreds med kvaliteten; på lige fod med de andre købere, du har talt med.

Det er netop her, at Peter Lynch opfordrer til, at du stopper op og tænker dig om. Hvis du kan lide B&O, og flere af dine venner og bekendte også kan lide B&O, er det måske på tide at se nærmere på bang og olufsen aktier?

Det er klart, at der ikke er tale om nogen skudsikker investeringsstrategi, men alt andet lige må man kunne formode, at positive tilsagn fra din omgangskreds betyder, at brandet og dermed aktien kan være særlig interessant som en potentiel investering.

Prøv strategien af i praksis

Hvis du vil prøve strategien af i praksis, kan du evt. starte med at gå en tur i dit eget hjem og se på hvilke produkter, du bruger. Det behøver ikke at være elektronik, men kan i princippet være hvad som helst i dit hjem; lige fra møbler til tandbørster, eller din bil.

Når du har fundet et eller flere produkter, som du er meget tilfreds med, kan du efterfølgende spørge rundt i din omgangskreds, om de oplever det samme. Er svaret ja, kan du herefter overveje, om du skal prøve at investere i selskabet bag produktet – så er du i gang.

What do you think?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

No Comments Yet.